Mistrivsel i skolen
Undgå et miljø med mistrivsel
Når elever på uddannelsesinstitutionerne mistrives, kan det ofte have rod i underliggende psykiatriske udfordringer. Vores danske uddannelsesinstitutioner bør indrette sig på, at der aktuelt ses en eksponentiel stigning i elever der f.eks. udviser symptomer på opmærksomhedsforstyrrelser – især ADHD, som kan give store udfordringer med at følge en ’normal’ skolegang.
Når elever dropper ud af en uddannelse på baggrund af mentale udfordringer som eksempelvis ADHD, er det svært at rehabilitere dem igen. Derfor kan samfundet med fordel prioritere og foregribe situationen inden elever når til det punkt, hvor de føler sig nødsaget til at droppe ud.
Der ses aktuelt en stor efterspørgsel på AKT-støttetimer (adfærd, kontakt og trivsel) og SPS (specialpædagogisk støtte). Dette kan det have forskellige konsekvenser afhængigt af den konkrete situation. Generelt kan man sige, at hvis eleverne ikke trives på deres uddannelser, kan det påvirke deres motivation, selvværd og faglige præstationer negativt.
Et samfund der stiller større krav til de unge
En årsag til mistrivsel kan være, at der bliver stillet for store krav til eleverne i samfundet. Hvis kravene er for høje i forhold til elevens ressourcer og evner, kan det føre til stress, angst og følelse af utilstrækkelighed. Dette kan resultere i manglende engagement, motivation og interesse for uddannelsen.
Når elever med en belastet baggrund mistrives på uddannelserne, kan det have yderligere udfordringer. Elever med en belastet baggrund kan have oplevet svære livsomstændigheder såsom social udsathed, familiemæssige problemer eller mangel på støtte og ressourcer i opvæksten. Disse faktorer kan påvirke deres trivsel og evne til at håndtere kravene på uddannelsen.
Skab et trygt miljø med Mentorstøtte
Hvis elever mistrives på uddannelserne, kan det medføre, at de falder bagud i deres faglige udvikling og risikerer at droppe ud af uddannelsen. Det kan have negative konsekvenser for deres fremtidige jobmuligheder og økonomiske situation. Derudover kan det også have en psykisk belastende effekt og påvirke deres mental sundhed.
For at modtage elever der mistrives, på uddannelsesinstitutionerne, er det vigtigt, at institutionen har støttesystemer på plads. Dette kan inkludere rådgivningstjenester, mentorer eller særligt tilrettelagte undervisningsforløb, der tager højde for elevernes individuelle behov og ressourcer. Det er også vigtigt at skabe et trygt og inkluderende læringsmiljø, hvor eleverne føler sig set, hørt og respekteret.
Vær med til at skabe lige muligheder
Desuden er det nødvendigt, at samfundet generelt anerkender, at ikke alle elever har samme forudsætninger og ressourcer. Der bør være fokus på at skabe lige muligheder og reducere uligheder i uddannelsessystemet. Dette kan gøres ved at tilbyde ekstra støtte til elever med en belastet baggrund, så de får bedre muligheder for at trives og gennemføre deres uddannelse.
Sammenfattende kan man sige, at hvis elever mistrives på uddannelserne, kan det have både faglige, mentale og sociale konsekvenser. Det er derfor vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne og samfundet, som helhed, tager ansvar for at støtte disse elever og skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø.
Vores Mentorstøtte forløb
Via nedenstående knap kan du se, hvordan vi griber et mentorstøtte
forløb an, når vi hjælper skoler og unge
Det er vigtigt for os, at alle kan se sig selv i et mentorstøtte forløb,
på den måde skaber vi en gennemsigtighed i vores arbejde, som
kan hjælpe hele processen både for den enkelte og for os.
Har du spørgsmål til forløbet, eller vil du gerne vide mere, så er
du altid velkommen til at kontakte os på +45 60 80 43 11